Mar 17, 2010

Kekalkan semangat itu..

Assalamualaikum buat pembaca sekalian..harapanku moga kalian sentiasa di bawah payungan kasih sayang Allah swt..amiin..
BIG bagi pelajar PISMP sem 1 siri 1 baru saje blalu..namun knangan indah yg kami kutip sepanjang 4 hari 3 malam di Taman Rekreasi Pantai Merang, Setiu xkan kami lupakan..pgalaman yg d lalui begitu berharga..yg mana xmampu d beli wpun dengan jutaan ringgit..bersyukurlah kita wahai shabat2 krana dpat mlalui BIG dengan jayanya...
Sebaik shaja organisasi kerja bg BIG dibentuk, stiap unit d arahkan untuk memilih nama kump. bdasarkan nama binatang..stlh bmusyawarah kami sepakat memilih SEMUT HITAM sebagai nama kump. kami..mesti korg tpikir2 kn..apa ada pd semut hitam ni..melainkan warnany yg hitam??? he3..namun bg sy semut hitam ni byk maksudnya yg tsirat dan juga tsurat..

Kita slalu nampak semut hitam ni klau kat mna2 pun biasanya mereka akn bbaris dlm 1 barisan..btol x? ni lah analoginya..kita jadikan diri kita macam semut2 hitam ni..sentiasa berada dlm 1 barisan yakni saf yg teratur sebagaimana firman Allah dlm surah As-saff ayat 4 yg bmaksud :

"Sesungguhnya Allah mencintai org2 yg bperang di jalan-Nya dlm barisan yg teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh." 

Alangkah beruntungnya kita seandainya kitalah golongan yg tsusun kukuh itu..Insyaallah..Bukan 2 saje..klau diorg angkut mknn such as beras au serpihan biskut, mesti diorg angkut ramai2 kan..ni mnunjukkan semut2 ni saling tlong-mnolong antara 1 sama lain..yg berat sama d pikul, yg ringan sama d jinjing..barulah senang semua kerja..

~semangat nk g BIG~

Selain tu jugak, slps taklimat b4 kembara kami dmaklumkan tntg binatang2 yg biasanya d temui dlm hutan..antranya 1 jenis semut hitam yg agk besar dan berbisa..so kami kne bhati2 dgn semut2 ni..daripada tklimat tsebut, apa dpt sy kaitkan ngn semut hitam ni..wpun saiznya lebih kecil dr manusia namun bisa mampu mbunuh..so jgn d sangka kecil itu lemah n yg besar 2 kuat..kata org kecil2 cili padi...
Sepanjang BIG ni..sy mmg respek btol2 ngn shbt2 seunit..korg mmg give 2 da fullest r..semuany tbaek..tutamanya time trekking, berakit, mlm psembhan n time btugas mmasak..time trekking 2 wpun amat mncabar kkuatan fizikal..p akhirnya sume dpt sampai ke puncak Balai Cerap tu dengan d sambut oleh tangan umi..he3..time berakit pun same..penat mgayuh rakit terubat bila kita jadi juara..hihihi..mlm psembahan lg sronok..dapat tema 1 malaysia..mmg btol2 1 malaysia r kite mlm 2 kan..sume ada (pak mat n family, ah chong, uncle ravi, kartini, akhbar khan, prdana menteri n rmai lg)~ahaks~he3..plg best waktu memasak..nak2 memasak smasa trekking 2..masak gune mesting (xtau btol x ejaanny)..masak nasi, sayur, aym sume gune menda alah 2..wpun nasi ada yg lembik, ada yg hangit..he6..makan tetap makan..d samping 2 gak,2 kali kmi kne masak dgan baju n sluarnya comot..first lpas sampai dri trekking trus kne masak maknan tuk mkn petang..memasak la kami dgn baju n sluar bru lepas redah paya..hahaha..klakar btol..sec0nd time lepas water confident n berakit, terus btugas memasak tuk makan tgh hari dlm keadaan bju n sluar lenjun ngan air masin..at last..masak jugak la mknan kami..sedap jgak kn..

Setelah merasai smua pglaman berBIG ni..sy nk tekankn bhwa semua2 2 xkan mnjadi klu kita x ambil semangat semut hitam tu kn..klu xde kerjasama..mmg x jd sume..  
Sahabat2 sekalian..moga semangat itu terus kekal dlm hati2 kita, moga semangat itu terus bpadu dlm jiwa2 kita, moga semangat itu terus bercantum untuk selamanya, moga semangat itu terus terjalin erat selamanya..ye, kita x dapt lari dari virus2 yg cuba mmusnahkannya, namun andai ada tautan hati antara kita..semuanya dapt djauhkan..shbt2, kekalkan 'kebisaan' semut hitam..kekalkan semangat itu..aku merinduinya..

5 ..bicara berhikmah~:

: :cik dyana bahri: : said...

salam.kak fareha.
mcm best je b.i.g tu.
macam xsabar.ngeh3

محمد حذوان بن حميدان said...

wah..bestla kmpln semut hitam ni..he3
alhamdulillah..kte tlh dpt selesaikn smue halangan itu dgn trbaek..semoga tautan ukhuwah yg tlh tersedie trjalin akn dpt trs dieratkn dn berada dlm naungan rhmtNYA..amin (^_^)

seindah mutiara said...

salam..
cik dyana : ni kak farihah la bukan kak farehah,,nyway~mmg best sgt2 BIG..sabar ye dik,,tal lme da..6t korg lak dpt merasa..

wan : insyaallah,,cam dl lagu 'erat' grup kite.."pnsyarah d hormati, shabat d sayangi..cetuskan ukhuwah sejati~"..amiin

...wardahdiana... said...

salam...
insyaAllah,semangat itu akan kekal dalam diri kita selagi mana kita mengerti apa itu makna "semangat" dan diiringi dengan ukhwah yang benar2 ikhlas hanya kerana DIA..=)
Teruskan menulis yep..

: :cik dyana bahri: : said...

salam.
sori ye. salah org.
naseb baik ari tu kak yana ade jugak mention psl ni.

ha ha ha. malu btul.

p;s,..kekalkan ukuwwah itu.aa

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com